422
REGISTRES D
[i57i]
"Escript à Amboise, le xvmojour de Decembre l'an mil cinq cens soixante et unze.
"Vostre bon amy, «HENRY. 55
Oultre le contenu èsd. lettres, ledict sieur Cheval­lier du Guet a dict qu'il avoit trouvé Sa Majesté, en luy faisant delivrer lesd, lettres, fort indignée et irritée à l'encontre de cestedicte Ville, de la longueur qui estoyt tenue en l'execution de sa volunté, au moyen de quelques faulx rapportz qui luy avoient esté faictz des dissimulations, esmotions et pillages que l'on disoit y avoir esté faictz. Pour raison de quoy, icelle Sa Majesté avoyt deliberé de s'en prandre aux plus grandz et non aux petitz, en cas de remises et connivence.
27. — [La Ville décide de faire une levée
de cent soldats,
pour augmenter ses forces.]
19 décembre 1571. (A, fol. 267 r°! ~-> -0-. -91 r°-)
Surquoy, la matiere mise en deliberation au Bu­reau de lad. Ville, a esté ordonné que, pour entie­rement satisfaire à Sad. Majesté, l'on tiendra les forces d'icelle Ville prestes en l'Hostel de lad. Ville. Et oultre icelles forces, a esté advisé de prandre et lever jusques à cent soldatz (2) pour l'effect dessus-dict, qui seront soldoyez par icelle Ville, durant le present moys de Decembre; desquelz led. sr Cheval­lier sera prié prandre la charge, conduicte et com­mandement.
Et le dix neufviesme jour desd, mois et an, est venu aud. Bureau icelluy sieur Chevallier du Guet, lequel auroit esté prié de prandre et accepter lad. charge, qui auroyt faict responce qu'il ne pouvoit ce faire, sinon pour ung moys, et que la solde dud. mois monteroit jusques à dix sept cens livres tour­nois.
La matiere aussy mise en deliberation audict Bureau, a esté conclud et deliberé de prier noble homme me Françoys de Vigny, Recepveur de lad.
sans plus user d'aulcune longueur ou dissimulation, donnant si bon ordre qu'il n'y advienne nouvelle esmotion ou sédition. Autrement nous aurons très grande occasion de nous mescontanter de vous.
"Donné à Amboyse, le quinziesme jour de De­cembre 1671.55
Signé: "CHARLES«.
Et au dessoubz : "Pinart5î.
" Messieurs, le Roy, Monsieur mon filz, a trouvé fort mauvais ce qu'il a veu et entendu des dissimu­lations, dont il a esté usé au transport de la Croix et desmolition de la Pyramide estans en la place de la maison dc feu Gastines, estimant que les longueurs ont esté causes des esmotions populaires qui sont ad­venues sabmedy et dimanche derniers à Paris; dont il desire que pugnilion exemplaire soyt faicte, et que l'execution de sa volunté soit au demeurant suyvie, ainsi qu'il vous escript presentement plus ample­ment, qui me gardera de vous en faire plus longue lettre. Priant Dieu, Messieurs, qu'il vous ayt en sa saincte et digne garde.
"Escript à Amboyse, le xvme jour de Decembre
1571-55
Et au dessoubz
Signé : k Pinart 55.
"CATHERINE 55.
"Messieurs, pour ce qu'il se cognoist que la cause des esmotions nagueres advenues à Paris n'est pro­ceddé que de la longueur et dissimulation dont il a esté usé au transport de la Croix et desmolition de la Pyramide estans en la place de la maison de feu Gastines, le Roy, Monseigneur et frere, demeure très mal satisfaict du mauvais debvoir qu'en ont faict ceulx ausquelz il en avoyt donné la charge. Et ce pendant pour l'exemple, je ne veulx W pas les autheurs et coulpables de telles esmotions de­mourer impugniz, comme vous verrez par ses lettres, et entendrez du Chevallier du Guet, pre­sent porteur. Sur le quel me remettant, je priray Dieu, Messieurs, qu'il vous aict en sa saincte et digne garde.
prescrit, il n'y aurait pas eu de trouble; qu'il fallait appréhender les fauteurs de tumulte et les pendre le jour même, avec un écri­teau portant en grosses lettres le mot séditieux; qu'il savait fort bien d'ailleurs que les petitz et menuz du peuple n'y mectoient pas la main, sy non qu'ilz feussent poulsez et soustenuz des groz. Charles IX avait ajouté qu'il avait donné l'ordre de faire marcher sur Paris une enseigne des bandes du sr Strozzi et d'y tenir garnison, elc Le Parlement vit bien que cette fois c'était sérieux et se dé­cida enûn à agir. {Archive! nat., fol. 98 v°, 99 r°.)
O) Le verbe est à la première personne dans les deux Registres, ce qui doit être une faute de copie. Le sens appelle la troisième personne, il reult, car il s'agit bien de la volonté du Roy.
(-) Il n'en fut toutefois levé que soixante-dix, comme il est formellement exprimé ci-dessous, au 7 janvier 1572. (Voirie n° DXXXIX et la note.